Av fettotillfitto - 4 februari 2015 20:37

Eftersom jag började min resa för ett tag sedan så tänkte jag skriva ikapp till nutid. Det blir lite lättare :).

Här kommer nya citat från min träningsdagbok om hur det var att träna på gym, m.m.

"Äntligen på gym igen. Jag tänker faktiskt så, för trots att jag har varit här några gånger så tycker jag väldigt mycket om det. Det trodde jag aldrig skulle hända."

"Vilken träningsvärk, men det känns bra. F-n vad Sandra kör med mig, men hon lyssnar när jag säger det blir för jobbigt. Jag testar allt och gör mitt bästa."

"Jobbigt när jag tycker alla tittar på mig när jag tränar. Får ångest av det. Ska jag klara av att komma tillbaka?"

"Träningsvärk från h-vete. Jag gick en snabb runda hemma och klarade av att gå två varv utan att stanna. Flåset har blivit bättre."

"Var ute och gick med min son och min dotter idag. Jag kunde gå lika snabbt som dom. Det har aldrig hänt någon gång. Jag har alltid varit en halvmeter efter."

"Min son sa till mig att vi skulle jogga när vi var ute och gick. Jag sa till honom att 'jag inte vet hur man gör'. 'Så här' sa han och joggade. Så stog han en bit ifrån mig och sa 'nu är det din tur att jogga'. Jag tänkte det kommer aldrig att gå, men jag joggade faktiskt. Även om det inte var långt så joggade jag i alla fall. Min son sa 'vad duktig du var mamma'. Jag blev alldels rörd och stolt."

"Nu tränar jag 5 dagar i veckan på gym. Har konditionsträning och cirkelträning. Jag är imponerad av mig själv, att jag står på gymmet och tränar fast jag är tjock."

"Jag har fått min man att också gå och träna. Jag testade att träna med honom och upptäckte att jag var mer uttålig och starkare än honom på vissa saker."

"I dag var det jobbig när Sandra sa att jag skulle jogga mellan väggarna på gymmet. Jag började att stor gråta för att jag tyckte det var sjukt jobbigt att alla dom som var där skulle titta. Ville bara gå därifrån och aldrig komma mer tillbaka."

"Nu har jag tränat på gym i nästan 4 veckor. Det är skönt för både själen och kroppen fast jag många gånger velat be Sandra dra och gå själv därifrån. För att det har varit så jobbigt."

"Har börjat att få hjärtklappningar och det känns som hjärtat pulserar uppe i halsen. När jag tar i vid träning så får jag regelbundna känningar av hjärtat. Sandra och Fredrik beslutar att jag ska gå till läkare och undersöka vad det är innan jag får fortsätta att träna."

Av fettotillfitto - 3 februari 2015 23:00

Livet har varit tungt men nu har jag tagit tag i det igen. Sandra och Fredrik har sagt åt mig att jag ska träna minst en dag i veckan på gym.

Skräcken tog tag i mig och jag kände "gym, aldrig i livet!". Ska stora jag gå in på ett gym där alla är välformade och välpumpade. Massa speglar, maskiner som jag förmodligen kommer att fastna i. Alla kommer att vända sig om, titta och undra vad f-n jag gör där. Jag har testat att gått på gym 2 ggr förut i mitt liv. Jag kände mig så uttittad och sett personers avsmak i deras ögon när de har tittat på mig. Men jag hade inget val. Jag skulle på det där gymmet oavsett vad, annars skulle Sandra och Fredrik dra mig dit.

Så jag tog på mig den största tröjan jag hade och ett par träningsbyxor och begav mig till gymmet. Jag hade dödsångest när jag klev över tröskeln in till gymmet. Den ångesten höll i sig tills mjölksyran tog över. Jag fick testa olika maskiner. I vissa masikner fick jag knappt plats i. Samtidigt som jag svettas, flåsar och håller på att dö så håller jag samtidigt på hur jag ska undvika alla speglar och om andra tittar på mig. Men till slut orkade jag inte bry mig längre för nu gällde det bara att överleva första cirkelträningen med Sandra på gymmet.

Gissa vad? Jag älskade verkligen att träna på gymmet. För efteråt när jag tittade runt om i gymmet så jag hur stort det var och att ingen tittade på mig. De var fullt upptagna med sin egen träning.

Av fettotillfitto - 3 februari 2015 22:45

Kom hem från London till verkligheten igen, tillbaka i Sverige. Så hände det värsta som kan hända i ens liv. Som man inte kan styra över utan bara händer. Så jag beslutar mig för att ta en paus från träningen för att kunna återhämta mig i lugn och ro. För att kunna hitta tillbaka till resan och mitt stora mål.

Av fettotillfitto - 1 februari 2015 22:32

Tredje dagen åkte vi till Madame Tuassauds. Det var jätte kul att se dockorna men samtidigt läskigt för att de var otroligt lik orginalet. Vi gick där inne i över tre timmar. Man går liksom en "bana" genom hela Madame Tuassauds som avslutas med en liten "tågresa" i engelska taxibilar (som Junibacken i Stockholm) som tog oss igenom hela englands historia. Det var jätte kul och intressant. Och jag fick plats :).

Sedan åkte vi in till Oxford Street igen och gick runt i flera timmar.

Vi åkte senare tillbaka till hotellet för att packa inför hemresan dagen efter. Vill verkligen inte åka hem till verkligheten. Till Sverige. Utan vill vara kvar här, anonym och inte utstirrad.

* Ännu mer motion

* Vara bland folk

* Njuter att vara här med min dotter

Marlyn Monroe - Dotterns foto

Marie Antionette - Dotterns foto

Min och min dotters favorit skådis - Dotterns foto

Av fettotillfitto - 1 februari 2015 21:58

Andra dagen tog vi en liten sovmorgon. Vi vaknade med jätte ömande fötter trots att vi har gått med bra skor. Men man får tänka positivt, jag får ju motion! Vi tog tunnelbanan in till Victoria Station gick och åt frukost/lunch på ett café. Jag  har senaste åren inte ätit förrän sent på eftermiddagarna. Alltid hoppat över frukost och lunch. Fast jag vet att det är jätte viktigt att äta regelbundet. Men här i London äter jag faktiskt ganska regelbundet :).

Det var jätte gott och att äta ute här i London känns inte skamfullt som det känns hemma om jag skulle ha ätit ute.

Sedan gick vi till Disney Store. Vi fick gå LÄNGE för att hitta den. MEN vi fick motion! Sedan besökte vi en av de största leksaksaffärerna i Europa, Hamleys. Den var 5 våningar full av leksaker.

Sedan skulle vi leta upp min dotters affär The Who Shop. Vi satte oss på pendeltåg och åkte. Sedan kom dottern som tur väl på att vi skulle inte åka till ändstaionen utan kliva av 4 stationer innan.

Vi hamnade i värsta förorten med skumma bakgårdar med skumma människor. Det fanns även en del som hade väldigt många tvättmaskiner på sina gårdar. Jag trodde att vi skulle bli både nerslagna och rånade här. Det var sjukt långt att gå till butiken, men vi fick motion! Efter det drog vi oss tillbaka till hotellet igen.

På kvällen letade vi upp en typsik engelsk pub i närheten av hotellet. Där vi åt fish 'n' chips. Vi hade det jätte trevligt. Jag blev väldigt förvånad och generad när jag upptäckte att en kille satt och flörta med mig. Efter det gick vi tillbaka til hotellet för att sova lite.

Dagens positiva saker:

* Gått bland i stora folksamlingar

* Känner mig värdig som person

* Att någon har firtat och visslat efter mig (smickrande)

*  Ätit på en engelsk pub

* Promenerat

Frukost/lunch - Dotters foto

Gullig text på mackorna - Dotterns foto

Disney Store - Dotterns foto

The Who Shop - Dotterns foto

Fish 'n' Chips med en halv fisk - Dotterns foto

Av fettotillfitto - 1 februari 2015 21:34

Första dagen vaknade vi jätte tidigt och åkte till Oxford Street. Vi gick vilse men hamnade på ett jätte fint café som vi åt frukost/lunch. Jag har inte varit på ett café och fikat med min dotter på flera år. Det kändes bra. Vi gick till olika affärer och vandrade i 5 1/2 timme.

Vi åkte till Westminsiter Bridge och såg Big Ben. Sedan skulle vi göra det som jag gruvat mig för och drömt mardrömmar om. Att åka London Eye. I mina drömmar har jag sett oss åka den och den har vält på grund av min övervikt.

När man skulle kliva på London Eye stannade den inte utan man fick klivia in i "buren" i farten. Vi kom in och vi var ca 8 st i den. Jag satt skräckslagen i mitt på en bänk medan dottern gick runt och fotograferade. Jag vågade inte röra mig för jag trodde den skulle välta. Men till slut vågade jag gå fram till ena sidan av "buren" och titta på utsikten. Den välte inte! Är glad att jag vågade åka den.

Tillbaka till hotellet, vilade och sedan gick vi ut igen för att titta runt lite. Jag njöt av att vara ute. Ingen tittade på mig med avsmak som jag har känt här hemma i Sverige. Det fanns till och med folk som log mot mig.

Blåsor under fötter och är mycket trött efter en lång dag.

Jag har nu börjat med att skriva ner positiva saker, vilket Sandra har sagt till mig att göra för att tänka på det positiva istället för allt dåligt.

* Ätit ute 2 gånger

* Känt mig som en människa

* Trivs bättre här än i Sverige

* Glad att vara här med min dotter och uppleva London

* Njuter av livet

Big Ben - Dotterns foto

Lodon Eye - Dotterns foto

Utsikten från London Eye - Dotterns foto.

Av fettotillfitto - 29 januari 2015 14:09

Äntligen framme i London.
Vi tog tåget från flygplatsen in till London. Jag fick plats i tågsättet, vilket kändes bra.
Väl inne i London var det dax att ta sig till hotellet Earls Cort. Det var sjukt mycket trappor, knappt inga rulltrappor och hiss lyste med sin frånvaro.
Så det var bara till att gå. Vi var tyvungna att göra 3 tunnelbane byten innan vi kom fram till hotellet. Det tog två timmar för oss att komma fram på grund av byten och att hitta.
Hotellet var jättefint och sängarna sköna, men toan!!
Toan var ny renoverad och snygg i svart klinker.
När jag skulle gå på toa och skulle sätta mig så kom jag inte  ner till toasitsen. Jag kikades fast mellan duschväggen och handfatet som stod på en stor klinker uppbyggnad.

Toastolen var inkilad där emellan.
Jag skrattade, fick panik och såg framför mig att dottern fick gå och ropa efter hjälp så att de kunde hjälpa mig loss. Jag fick stå och kissa och dra mig ut från inkilningen.
Jag bad dottern testa, hon är normalviktig och fick knappt ej plats då va det inte bara min rumpa.
Jag skämdes för att gå ut i receptionen och säga att jag ej fick plats på toan.
Så det blev stående toabesök!

Hur tänkte dom som gjorde toa att alla är smala? För England har ändå ett stort problem med övervikt. Men fanns det inga på det här hotellet?

Men nästa gång jag åker till London ska jag få plats på toan.
Vi gick ut på lite sightseeing vilket tog 5 timmar. Ingen tittade konstigt på mig och min kropp.
Jag kände mig som en vanlig person som var ute och gick, den känslan har jag inte känt på länge!!

Av fettotillfitto - 27 januari 2015 16:48

Så va dagen kommen då vi skulle åka till London.
Som jag gruvat mig.
Jag va orolig att jag att jag ej skulle få plats någonstans ej i taxi på tåget på flyget.
Men taxin till tåget och på tåget fick jag plats skönt då va det resten kvar.
Jag och min dotter hade sett fram emot denna resa hela året att hon och jag skulle göra något tillsammans och ensamma.
Min ångest och sociala fobi att visa min stora kropp skulle inte hindra vår resa bestämde jag mig för fast min oro var enorm att min fetma skulle begränsa oss i London.

Vi kom till Arlanda och jag kom igenom ingången från tåget till Arlanda.
Fjantigt kan tyckas att jag blir så glad att komma igenom och få plats att sitta på olika ställen men för mog som fet ät det ett ständigt oroande och kollande.
Ver ej om alla stora känner och tänker så jag gör det iaf.

Vi checkade in och gick igenom säkerhetsingång o jag kom igenom!

Sen klev vi på planet det va en ångest att gå in många tankar kommer jag få plats nu när jag har två säten kommer planet luta när jag sätter mig kommer nån titta på avsky på mig och min stora kropp och tänka shit vad stor hon är vi kommer störta pga övervikt.

Jag hittade min rad och jag satte mig längst in och dottern ytterst med ett säte emellan oss.
Jag fick plats på ett säte jippie.
Men bältet gick inte runt pinsamt trots jag visste det inte skulle gå runt.
Min dotter gick och frågade om extra bälte och jag kunde knäppa fast mig.
Vi va påväg mot London och bara hoppas vi inte krascha pga stora jag är på planet och hoppas jag inte blir kissnödig för flygtoa och feta personer är ingen bra combo?